Posted on Leave a comment

Od Steelpanu k Handpanu (část 1)

TT – Je tomu již mnoho desetiletí, co se steelpan rozšířil po celém světě a nyní začíná dospívat „dítě“ národního nástroje T&T známého jako „handpan“ nebo „hang“. Popularita handpanů je nyní nepopiratelná, nástroj zplodil rostoucí hnutí po celém světě s více než stovkou různých výrobců a mnoha různými designy.

Jako hudební nástroje jsou handpany – většinou ve tvaru létajícího talíře, na který se hraje na ně na klíně a pouze rukama – stále oblíbenější. V současné době získávají handpan společnosti malou publicitu a reklama je z velké části poháněna ústním podáním; poptávka však stále výrazně převyšuje nabídku.

Dnes najdeme výrobce handpanů po celém světě od Bali přes Rusko až po Spojené státy. Toto je první ze dvoudílné série zkoumající handpan.

Navzdory svému přímému vztahu k steelpanu v konstrukci a ladění má handpan velmi odlišnou přitažlivost na rozdíl od svého předchůdce. Handpan spočívá na těle a hraje se na něj rukama hráče, často vsedě. Má omezený rozsah tónů, obvykle ne více než osm nebo devět tónů na nástroj, a je modální (obvykle pentatonický), není chromatický, ve své tonální konstrukci a je koncipován jako sólový nástroj. Neexistují žádné handpanové orchestry a nástroj se v současné době nevyučuje na školách.

Výrobce/ladič Dave Beery z Island Instruments v Long Beach v Kalifornii prodává steelpany i handpany. Beery vidí jinou klientelu. Handpany podnítí zájem sólistů a fandů a mají více přitažlivosti nového věku. Jedna webová stránka ho popsala jako „osobní meditační nástroj pro léčení zvukem“ neboli handpan jako pomůcka v muzikoterapii. Handpanová setkání jsou stále běžnější v celé Evropě a Severní Americe. Dítě steelpanů Handpanový výrobce Kyle Cox z Pantheon Pan na svých webových stránkách poznamenává: „Všechny handpany jsou vyrobeny na ramenech steelpanů, které byly poprvé vytvořeny a inovovány v Trinidadu a Tobagu.“

Historie handpanu je vysledována až ke švýcarskému výrobci ocelových pánví Felixi Roehnerovi a jeho partnerce Sabině Schärer v Bernu ve Švýcarsku, kteří vytvořili první handpan před téměř 20 lety.
Roehner tomu říkal „hang“ a byl dříve fanatikem steelpanů.
Roehner, zakládající člen švýcarského steelbandu The Bernese Oil Company, byl na Trinidadu několikrát a podílel se na založení téměř 60 steelbandů a 30 školních steelpanových orchestrů v jihozápadní části Švýcarska.
Roehner vyrobil stovky vlastních steelpanů a léta učil ladění a výrobu handpanů.
Roehner pevně věřil v kořeny ocelové pánve a prohlásil: “Lidé z Trinidadu dali světu dar: sladký zvuk oceli.” Přesto se také snažil vytvořit něco nového, něco, co souviselo se steelpanem, ale bylo velmi odlišné.
Roehner experimentoval s nejlepším kovem pro použití a tvary během své doby jako výrobce steelpanů, což vedlo k vytvoření hangu, prvního handpanu v roce 2000.

Následovaly různé prototypy nástroje a Roehner se rozhodl proti tomu, aby byl nástroj chromatický, a místo toho se rozhodl pro použití pentatonických tónových zarovnání, aby při společné hře vždy vytvořil příjemný zvuk.
Pro handpany používaly kovové pláště, které nezačínaly olejovými barely, ale používají plech, který je vyražen nebo „hluboce tažen“ na masivních průmyslových hydraulických lisech v Evropě. Tento proces vytváří potřebu nitridace kovových skořepin, způsobem vytvrzování kovů. Na horním listu byl centrální „důlek“ a obecně pouze sedm až devět tónů obklopujících důlek. Vrchní plášť je pak přilepen nebo přivařen ke spodnímu plášti s dutinou, která slouží jako rezonanční komora podobná kytaře. Aby upoutal celosvětovou pozornost Roehner představil hang na Mezinárodní konferenci o vědě a technologii Steelpanů v Trinidadu v roce 2000. Příjem byl chladný a nástroj byl vnímán jako zvláštnost, která vzbudila malý zájem. Od té doby Roehnerova společnost PanArt,přestala vyrábět hangy a od roku 2003 se soustředila na vytvoření zcela nové řady kovových nástrojů v různých tvarech s exotickými názvy, gubal, bal, godo a gede. Byl to však hang, který upoutal pozornost lidí po celém světě a původní hangy se nyní staly sběratelskými předměty. Handpanoví nadšenci z celého světa začali vyvíjet své vlastní verze nástrojů.

Handpany se ukázaly jako skvělé nástroje pro busking a tato výkonná praxe zvýšila jejich expozici, zejména v Evropě.
Handpany se začínají objevovat v komerčních nahrávkách, filmech a televizi. Více v druhé části od steelpanu k handpanu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *